Wednesday, October 8, 2008

ISTIMEWANYA ROTAN







Pokok rotan adalah nama untuk sebilangan pokok palma memanjat Asia tropika daripada famili Arecaceae dan terdiri daripada jenis-jenis Calamus, Daemonorops dan Korthalsia.

Berbeza dengan kebanyakan pokok palma, daun-daun pokok rotan tidak tumbuh berumpun menjadi silara. Daun-daunnya mempunyai cangkuk yang panjang supaya memudahkan pokok-pokok rotan untuk memanjat ke dahan pokok lain. Daripada batang pokok rotan yang mempunyai panjang yang luar biasa (kira-kira beberapa ratus kaki), terdapat juga rotan komersil yang kukuh dan mempunyai diameter yang seragam.

Rotan adalah salah satu hasil tumbuhan yang banyak di Malaysia dan banyak juga terdapat di hutan-hutan Nusantara seperti di di Indonesia, Filipina, Sri Lanka dan Bangladesh. Di Malaysia, terdapat 104 jenis pokok rotan namun, hanya 19 peratus sahaja yang mempunyai nilai komersil. Di antara pokok rotan yang mempunyai nilai komersil adalah rotan air, rotan bakau, rotan batu, rotan bukit, rotan kera, rotan kolam, rotan manau, rotan sega dan sebagainya. Pada zaman dahulu, rotan digunakan oleh masyarakat tempatan untuk kegunaan harian seperti membuat pondok, menangkap ikan, dan sebagai bekas makan minum.



No comments: